.comment-link {margin-left:.6em;}
Adverteren bij Daisycon



zaterdag, april 10, 2004



Europa Cup II Hockey Laren-Loreto, Minke Smabers. foto Jan-Edward

vrijdag, april 09, 2004

Veel vrouwen laten hun trouwfoto's graag zien, maar niet de Amerikaanse Michele Hemphill. Zij heeft een proces aangespannen om een wenskaart met een van haar 22 jaar oude trouwfoto's uit de handel te laten verwijderen. Ze staat er namelijk op met een brandende sigaret en een glas whisky, in bruidsjurk.

Op de kaart staat: "Intoxicating Love". Aan de binnenzijde: "Isn't love intoxicating? Congratulations on your special day."

De foto is afkomstig van Wallace McNamee, een fotograaf van Newsweek, die destijds aan een reportage werkte. Hemphill zegt geen toestemming te hebben gegeven voor het gebruik van de foto op wenskaarten. Daarom eist ze nu 25.000 dollar van de fotograaf, het fotoagentschap Corbis en de fabrikant van de kaarten, wegens laster en schending van haar privacy.

De gemeente Amsterdam heeft op het laatste moment de omstreden fototentoonstelling van de dierenactivistengroep Peta op het Leidseplein in zijn oorspronkelijke vorm verboden. In die slechts twee uur durende tentoonstelling zouden levensgrote foto's van dierenleed in slachthuizen en legbatterijen worden vertoond naast foto's van slachtoffers van de holocaust in naziconcentratiekampen. Het leed van de dieren is volgens Peta vergelijkbaar met dat van de mensen die in de Tweede Wereldoorlog omkwamen in de concentratiekampen.

Volgens de woordvoerster van Job Cohen vond de burgemeester het nodig in te grijpen. ''We kwamen erachter dat Peta geen juiste informatie over de inhoud van de tentoonstelling had gegeven. We hebben daarop besloten dat de tentoonstelling op deze wijze niet door mocht gaan.'' Op het Leidseplein zouden acht foto's van drie bij twee meter worden opgehangen. Zeven van de acht zijn uiteindelijk te schokkend bevonden. Wat overbleef, was een doek waarop alleen een koe te zien was met een oormerk.

Foto's van slachtoffers van concentratiekampen mochten niet meer, maar Matt Prescott, coördinator van de tentoonstelling, waagde het gisteren nog wel nog wel om folders uit te delen waarin die foto's waren afgedrukt. Agenten dreigen hierop hem aan te houden. Zie ook de foto van Amber Beckers.

Bron: Het Parool.

The families of three Japanese nationals kidnapped in Iraq tearfully begged the government to pull its troops out of the country. Relatives of the three hostages, who gunmen are threatening to burn alive unless Japan pulls its troops out of Iraq within three days, flew to Tokyo to plead with government officials for a withdrawal of military personnel. It followed the broadcast of harrowing television footage showing the three Japanese in captivity, surrounded by militants from a group calling themselves the "Mujahedeen Brigades".

Japan has deployed some 550 troops to the southern Iraqi city of Samawa for humanitarian work, a move that came despite bitter domestic protests from opponents claiming it violated the country's pacifist consitution. The government and reports identified one of the hostages as Soichiro Koriyama, a 32-year-old male freelance photojournalist.

Bron: AFP.

donderdag, april 08, 2004

Een freelance fotograaf en een verslaggever die voor de New York Times werken zijn gisteren onder bedreiging van een vuurwapen ontvoerd op de weg naar Fallujah. Ze werden drie uur lang vastgehouden en vervolgens ongedeerd vrijgelaten. De fotograaf is flink geschrokken, maar ongedeerd en veilig, aldus zijn agentschap. De twee reisden in een konvooi van twee auto's. Een lijfwacht die was ingehuurd door de New York Times reed in de tweede auto. Deze probeerde de ontvoering te voorkomen maar moest zich terugtrekken nadat op hem gevuurd werd.

Een dag eerder werden New York Times-verslaggever John Burns en freelance photographer Shawn Baldwin (Reflex) ontvoerd en acht uur vastgehouden door aanhangers van de radicale Sjiietische leider Moktada al-Sadr. Dezelfde dag liep in het nabijgelegen dorp Ramadi fotograaf Maurizio Gambarini (EPA) een oppervlakkige schotwond op tijdens onlusten.

Bron: PDN.

Van het gigantische boekwerk SUMO van Helmut Newton (35 kilo, oplage 10.000) zijn wereldwijd nog enkele exemplaren te koop. Vanaf 1 mei verhoogt uitgeverij Taschen de prijs van 3000 naar 5000 euro, dus wie zijn slag wil slaan moet snel zijn, het is in alle opzichten nu of nooit.


Een aap die met een verzorger een sigaretje rookt en kinderen die babytijgers knuffelen. Tussen 1950 en 1990 leefden de dieren in Artis tussen tralies en beton, maar de omgang tussen mens en dier was totaal anders dan nu. Dat is te zien in een overzicht van 170 zwartwitfoto's.

Het overzicht is sinds donderdag te zien in de dierentuin. De beelden, die afkomstig zijn uit de fotocollectie van het Nationaal Archief, laten veertig jaar geschiedenis zien door de ogen van de persfotograaf. De tentoonstelling Zoo was Artis 1950-1990 is te zien tot en met 7 maart 2005.

Bron: ANP.

Overrompeld door het verkoopsucces van de Nikon D70 heeft Canon besloten haar tegenhanger EOS300D behalve in champagne-plastic nu ook in het zwart aan te bieden. Zou het helpen? Het is maar een kleurtje. De 300D moest tot nu toe het zwart ontberen om de professioneler ogende 10D niet in de wielen te rijden.




woensdag, april 07, 2004

Vanavond de laatste aflevering in de documentaire-reeks Reporters at War: War, Lies and Videotape.

23.00 Discovery Channel


Getty Images announced yesterday that two iconic collections of historic imagery, Hulton Archive and Time Life Pictures, will be united at gettyimages.com, to offer one of the world's most extensive online collections of archival imagery. The collections offer a wealth of original photographic material spanning the birth of photography to the present day, along with engravings, maps, cartoons, etchings, lithographs and illustrations dating back to the beginning of printed material.


dinsdag, april 06, 2004

Fotojournalist Geert van Kesteren verbleef de laatste zeven maanden in Irak. Oorlogsverslaggever Arnold Karskens keerde onlangs terug uit Bagdad. Met elkaar praatten ze over de rol van Nederlandse media en over de toekomst van het land in Het Interview.


De opa van je moeder, je eerste lievelingskonijn.
Komen weer tot leven, als er mooie foto’s zijn.
Dus sta je zelf weer eens een keertje, stommig op de kiek:
dan is er nog geen reden tot paniek.

Foto’s van vroeger, zijn leuk voor later.
Want zie je ooit vier kiekjes terug van vroeger, nou dan gaat er
een wereld voor je open van herinnering en ooit.
Een foto van vroeger, die maak je later nooit.

Zaai is weer terug op tv.

18.17 uur VPRO, Ned.3


foto Carolyn Cole

Columbia University announced April 5, 2004 that Carolyn Cole, staff photographer at the Los Angeles Times, had won the 2004 Pulitzer Prize for Feature Photography for her work in Liberia. Cheryl Diaz Meyer was awarded the 2004 Pulitzer Prize in Breaking News Photography along together with fellow Dallas Morning News photographer David Leeson.

The Pulitzer Prizes were awarded by Columbia University on the recommendation of the Pulitzer Prize Board.


David Leeson en Cheryl Diaz Meyer

Is het niet opvallend dat in dit door mannen overheerste beroep de laatste jaren vrouwen relatief veel meer prijzen winnen? Behalve de bovengenoemde twee ook Ami Vitale en Stephanie Sinclair. En wie zei er dat vrouwen niet kunnen fotograferen?

Vanaf 8 april stelt het Nationaal Archief een eeuw persfoto's (rond 500.000 stuks) online beschikbaar. Ze komen uit diverse collecties die in de loop der jaren zijn verworven. Een daarvan is die van de RVD, die ook foto's van Anefo bevat en van Elsevier. Bezoekers kunnen extra informatie aan de foto's toevoegen. Voor eigen gebruik kunnen de opnamen kostenloos gedownload worden.

Bron: De Internetjournalist.

maandag, april 05, 2004

Reporters Without Borders voiced relief at being ordered today by a Paris court to pay only 6,000 euros to Diane Diaz Lopez, the heir of Cuban photographer Alberto "Korda" Diaz Gutierrez, for non-compliance with a court order of 9 July 2003 banning it from using Korda's famous photograph of Ernesto "Che" Guevara in a beret.

"As Ms. Diaz Lopez had demanded in excess of one million euros, we think this ruling is reasonable and that it assigns an appropriate degree of importance to the offence," Reporters Without Borders secretary-general Robert Ménard said. "The sole aim of Ms. Diaz Lopez's demands was to stifle our organisation, and the judge did not play along," he added.

The court said in its ruling that "the excessive demands made by the plaintiff appear clearly out of proportion with the established facts."

Reporters Without Borders pointed out that it has repeatedly been the target of hostility from the Cuban authorities since the arrest of 75 dissidents in March 2003. Reporters Without Borders activists were physically attacked during a demonstration outside the Cuban embassy in Paris in April 2003, the organisation was the target of a campaign of insults in the official press, and Cuba's representatives called for the withdrawal of its consultative status with the United Nations.

In today's hearing, the Paris higher-level court was asked to rule on whether Reporters Without Borders had respected the 9 July 2003 ban on use of Korda's photograph of Che and to determine what sum that the organisation had to pay Diaz Lopez. Korda, who is deceased, lived in Havana.

Bron: Reporters Without Borders.


Op donderdag 29 april 2004 geeft Martin Evening in boekhandel Scheltema (Amsterdam) een workshop Photoshop for Digital Photographers.

29 april 2004, van 16.00 tot 18.00 uur, Koningsplein Amsterdam.
Toegang vrij.



Sommigen konden hun kooplust niet bedwingen, anderen wel: zij wilden geen kostbare aankoop doen, voordat de Nikon D70 aan een grondige test onderworpen was door DPReview.

En daar is 'ie dan.

De conclusie:

The D70 is a significant step ahead of the EOS 300D in terms of build quality and feature set and a match, and in some instances better from an image quality point of view. It is a quality camera which doesn't compromise on build quality, feature set or image quality and yet offers superb value for money.

Nikon have achieved three major improvements with the D70, compared to the competition:

(1) They have improved the performance of the camera, with its instant on availability, very fast shutter release, superb continuous shooting and image processing speed and smart use of its buffer.
(2) They have maintained build quality while still delivering a smaller and lighter camera, the D70 doesn't feel much less well built than the D100 but is lighter, it certainly feels much more like $1000 worth of camera than the EOS 300D could.
(3) They have improved image sharpness and detail, while we could niggle about moiré the compromise between artifacts and sharpness is worth it, in many instances the D70 delivering more detail than our previous benchmark, the EOS 300D / EOS 10D CMOS sensor.

Vanmiddag is het KRO tv-programma Dolcevita gewijd aan fotografie. Te gast zijn glamourfotograaf Govert de Roos, fotojournalist Marco Bakker (die van het auto-incident) en Gerrit-Jan Wolffensperger van World Press Photo.

17.40, KRO Nederland 1.


Marco Bakker


De uitzending wordt dinsdagmiddag om 12.12 herhaald op dezelfde zender en is nadien ook online te bekijken.

Uit het AD:

Premier Balkenende en minister Bot van Buitenlandse zaken lieten zich vandaag door Nederlandse toeristen in Beijing gewillig fotograferen bij hun bezoek aan de Verboden Stad. "Elke foto levert zeker zes stemmen op'', wist Bot.


Amsterdamse Gemeenteraadsleden zijn niet blij met het idee van de Kunstraad, de subsidie van een aantal gerenommeerde instellingen geheel of deels te stoppen. ''Dit wordt een ramp. We willen toch een creatieve stad zijn,'' aldus D66-leider Saskia Bruines.

Bruines, zelf oud-wethouder Cultuur, vindt dat een aantal goede dingen om zeep wordt geholpen. Bijvoorbeeld het Fotografie Museum Amsterdam (Foam), dat volgens het pre-advies geen subsidie meer krijgt. Onbegrijpelijk, vindt Bruines. ''Het pand is net opgeknapt. Het heeft lang geduurd voordat het van de grond kwam. Het wordt nationaal en internationaal gewaardeerd.''

Bron: Het Parool.

Vandaag verscheen een interessant en leerzaam artikel in een Amerikaans dagblad onder de titel Avoid digital frustration. Hierin doet een documentairemaker en technologieredacteur verslag van zijn worsteling met digitale camera's:

As digital cameras became more feature-rich, they also became less reliable. You need a bigger chip. You need endless batteries. You need the cord to connect to the camera. You have to know something about the proper contacts at either end of that cord. You need the proper software installed, somewhere, to "best" download the photo from the camera.

When you take a photo, you often have to save it physically, i.e. make a decision right then whether you like it or not. When you download all the files - all with inexplicable file names - you have to create new folders, name them, and otherwise manage the files. Forever. If you don't back up the files - several times on different mediums - the likelihood of a complete disk crash is directly proportionate to the importance of the images. And if the file is deleted somehow - it doesn't matter how - it is completely gone in the blink of an eye.

This is all beginning to sound like a hassle to me. I can load a roll of film, know it will work, take it to the drugstore, and be done with it. I can archive it for a hundred years by tossing the envelope of negatives into a big envelope, where they can sit forever, as negatives require almost no physical space. The negatives are transferable to any known medium, for all practical purposes, forever.


De echte gruwelverhalen uit de praktijk staan in het artikel.

zondag, april 04, 2004

Vanavond in het VPRO-programma R.A.M is fotografe Hellen van Meene in de studio te gast. Ze fotografeert jonge vrouwen, meisjes nog, op weg naar volwassenheid. Volgens Van Meene is dit een open leeftijdsgroep, waarin de meisjes nog niet vast zitten, nog speels en onbevangen zijn en nog die aandoenlijke ontvankelijkheid bezitten waardoor ze zichzelf zijn. Ondanks de kritiek op haar werk – het verwijt dat haar werk pornografische trekjes vertoont – wordt haar werk internationaal zeer gewaardeerd en is inmiddels aangekocht door o.m. het Museum of Modern Art in New York.

VPRO, 19.30 Nederland 3


foto AFP

Female followers of Shiite radical cleric Moqtada al-Sadr parade in Baghdad's Shiite neighborhood of Sadr city.

Het interessante aan het fotograferen van een demonstratie is vooral de variatie aan gezichtsuitdrukkingen die je kan vastleggen, de emoties en de geestdrift die mensen uitstralen. Dat wordt in dit geval wel heel erg lastig...

This page is powered by Blogger. Isn't yours?


Monitored by BelStat - Your Site Counts
This site tracked by OneStat.com. Get your own free site counter.